زهیر مرادمعرفی و زندگینامه طراحان لباس

بیوگرافی زهیر مراد از زبان خودش همراه با مصاحبه‌ها

زهیر مراد در سال ۱۹۷۱ در یک خانواده‌ی مارونی‌ در بیروت متولد و در بعلبک بزرگ شد. بعلبک شهری است که به خاطر ستون های رومی اش شهرت دارد. این شهر به هیپولیس، به معنای شهر خورشید نیز معروف بود و طبیعت باورنکردنی و آسمان پر ستاره اش در دل کوهستان ها نیز زبانزد است. مادرش می گوید که از سن ۳ یا ۴ سالگی، کاغذ و مداد رنگی همواره همراه او بوده و عادت داشته است که پارچه ها را قیچی کند و از آن ها به عنوان پرده یا هرچیز دیگری استفاده کند. مادرش یک مجله خیاطی داشت و او شروع به درست کردن یکسری چیزها و ترکیب کردن پارچه ها کرد. او نمی داند که قریحه ی اش از کجا نشأت گرفت. او معتقد است شاید تحت تاثیر زنان یونانی در خرابه های باستانی شهرش و یا زنان اسطوره ای قرار گرفته است.

از دوران کودکی، وی همواره رویایی گریز به یک سرزمین خیالی را در سر می پروراند. او طراحی لباس را از سن ده سالگی آغاز کرد و خودش می گوید :

“هیچ روزی را در زندگی ام به خاطر نمی آورم که مداد در دستم نبوده باشد”.

علاقه مراد به طراحی در همان سالهای ابتدایی از سن پایین هنگامی که برای خیاطی های مادرش طرح لباس می کشید، بروز کرد. او می گوید با توجه به توضیحات مادرم، ظاهرا از سن ۳ سالگی به طراحی کردن علاقه داشتم و کل روز را صرف نقاشی کردن میکردم ولی در سن ده سالگی به طور جدی طراحی مد را آغاز کردم. در مصاحبه آنلاین با مجله جت ست می گوید : در سن ۱۵ سالگی دریافتم که دغدغه ی ذهن من طراحی کردن است. وی می گوید:

“من در ۱۰ سالگی می دانستم که دنبال چه چیزی هستم و در سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۷  به شدت تحت تاثیر نگرش نو و بدیع کریستین دیور و کمرهای باریک مدل‌هایی که او انتخاب می‌کرد، بودم و واقعا در من ایجاد انگیزه می‌کرد.من تحت تاثیر خیاطان بزرگ دیگری مثل کریستوبل بالنسیاژ و هوبرت جی ونچی و بالمین و سیاپرلی قرار گرفته بودم. در آن زمان اینترنت نبود اما من همواره سرگرم مطالعه ی کتاب‌ها و مجلات بودم”.

اولین مشتری زهیر مراد خواهر یکی از دوستان وی بود که از مراد خواست تا لباسی را برای مراسم نامزدی او طراحی کند. زمانی که لباس کامل شد، به شدت مورد پسند مشتری قرار گرفت. این اولین موفقیت مراد بود که او را تشویق کرد تا به راهش ادامه دهد. پس از اتمام دبیرستان؛ مراد از بیروت عازم پاریس شد. او از یک موسسه آموزشی مد در پاریس مدرک خود به عنوان “طراح مد” دریافت کرد.

زهیر مراد 3 طراح لباس لبنانی

از بیروت معمولا با عنوان ” پاریس خاورمیانه” یاد می شود و بی دلیل هم نیست چرا که طراحان معروف بسیاری، از جمله زهیر مراد حیرت انگیز از این شهر برخواسته اند. مجموعه های زهیر مراد با پارچه های متنوع و جزییات عالی، بستری از شکوه و جلال است. از زمانی که در ۱۵ سالگی طراحی را در اتاقش آغاز کرد می دانست که این راهیست که در زندگی اش ادامه خواهد داد.

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، زهیر مراد در شهر تاریخی و زیبایی بعلبک که در سواحل شمال شرقی بیروت واقع شده، بزرگ شد. این شهر پر از خرابه های رومی و همچنین دور تا دور احاطه شده با دریاست. بنابراین جای تعجبی ندارد که طرح های او در ارتباط با این ساختمانها و ساختارهای لبنان باشد

پیش از همه و بیش از همه، وی از زیبایی فوق العاده ی چهارفصل لبنان، زمستان های سپید، بهار رنگارنگ؛ تابستان داغ ، و پاییز باشکوه به عنوان زادگاهش الهام می گیرد. همچنین نمی توان انکار کرد که این شهر دارای تمدن و فرهنگی غنی است که می توان آن را در خرابه های باستانی اش دید. مردم لبنان، و زندگی شبانه، واقعا در تمام زندگی، الهام بخش وی بوده اند.

زهیر مراد زمانی که ۲۶ سالش بود فهمید لبنان و خاورمیانه برایش خیلی کوچک شده است تصمیم گرفت به پاریس برود. این مهاجرت برایش کمی ترسناک به نظر می رسید. اما او تماما به استعداد و پشتکار خود ایمان داشت. دنیای او این بود. کار فوق العاده سختی بود. یک شبه اتفاق نیفتاد. او معتقد است هنوز هم جوان است و هنوز هم روز و شب به سختی کار می کند. مراد اهداف زیادی برای آینده دارد.

او می گوید که اگر طراح نبود یک نقاش می شد.

مردم لبنان، کودکی و رایحه ها، سنت ها؛ خیلی فاکتورهای دیگر، تخیلات و تفکرات مراد را تحت تاثیر قرار داده است. طبیعت و مناظر، جایی که طیف رنگها با هم ترکیب شده اند تا مناظر فوق العاده زیبایی در هر زمان از سال رقم بزنند، به عنوان منبع موثر الهام بخش برای وی بوده اند. تپش و نبض طبیعت شهر، زیباترین و بی نظیرترین چشم اندازهایی که تاکنون دیده است، واقعا خارق العاده هستند. در لبنان پیشرفتهای جهانی و زندگی اروپایی با میراث غنی و بی نظیر خاورمیانه ای با یکدیگر تلفیق شده و در یک سبک زندگی بی مثال ایجاد شده است. اما مهمترین و قابل ذکرترین مسئله، سبک زندگی لبنانی است. همه درگیر مد و گرایشات آنها هستند. زنان، زیبا و بسیار شیک هستند.

پس هیچ شکی نیست که هر فصل، کالکشن وی، زیبایی زنان را تداعی می کند.

در لبنان خیاطی سنتی وجود دارد اما این خیاطان لباس های سفارشی را برای مشتریان و شاهزادگان کشورهای عربی تهیه می کنند و هیچگونه طراحی مجموعه مانند ارائه نمی دهند. مراد در حدود ۱۴-۱۵ سالگی شروع به فروختن الگوهایش به این خیاطان کرده و در واقع داستان اینگونه شروع شده است.

بیوگرافی زهیر مراد - طراح لباس

در مقاله ی جایگاه طراحان لباس لبنانی در دنیای مد و فشن  اینگونه بیان شد که وقتی یک نفر در مورد لبنان فکر می کند، اولین چیزی که به ذهن او می رسد، اخبار بین المللی است که درباره ی مجاورت آن با محله های تروریستی، حقوق بشر، اقتصاد و مطالبی از این قبیل است. زهیر مراد بر آن شد تا آن تفکر را تغییر دهد. در مورد این طراح، فکر کردن به زادگاهش، تجلی گر معماری باستانی، تلفیق هنر خاورمیانه و اروپایی و مناظر الهام بخش آن و از همه مهمتر، زبان خارق العاده آن است و این موارد همگی الهام بخش او در پدیده طراحی است.

همانطور که در مقاله ی طراحی مد و لباس در لبنان گفته شد، با وجود اینکه لبنان کشور کوچک با جمعیت ۲/۴ میلیون نفر است در عین حال کشوری آزاد است. زنان لبنانی همواره منبع الهام طراحان مدی چون زهیر مراد و الی صعب بوده اند. آنها فوق العاده اند. زیاد سفر می روند و طبق مد فرانسه و اروپا لباس می پوشند. بسیاری از آتلیه های مد فرانسوی در بیروت شعبه احداث کرده اند.

استعداد مراد او را به سرعت به یکی از طراحان مورد علاقه ی سلبریتی ها برای انواع رویدادها مخصوصا فرش قرمز مورد توجه قرار داد. رشته ی تحصیلی مراد مد نبوده است، اما او زمان بسیار زیادی را صرف مطالعه ی مد از طریق کتاب ها کرده است. وی در واقع خودآموز بوده است. مراد معتقد است مد یک نوع آموزش است اما در واقع پرسش استعداد و تجربه نیز هست. همچنین خیاطی برای او معنای یک هنر را دارد. زمانی که کار می کند انگار که یک مجسمه ساز است و میلیمتر به میلیمتر کار میکند. او همه چیز را از صفر و از یک آتلیه در لبنان شروع کرده است، اما همه چیز خیلی زود فراهم شد چرا که مطبوعات و مشتریان طراحی های او را دوست داشتند. با این حال حس می کند معروف تر شدن اش در ایالات متحده پاداش سخت کوشی اش می باشد. او دلش میخواهد که فروشگاه هایش را در امریکا راه اندازی کند؛ ابتدا در نیویورک، سپس میامی و لس آنجلس… نه خیلی زود، اما جزئی از برنامه هایش است. به تازگی مرکز خرید “هارودز” در لندن از کادر خانه ی مد مراد دعوت کرده تا شعبه ای در آنجا راه اندازی کند چرا که تقاضا برای کارهای وی در آنجا بسیار زیاد شده است.

آنچه که باعث ادامه دادن راه سخت در دنیای مد می شود، اشتیاق شدید او به زیبایی ست. همه ی اساتید صنعت مد مانند ایوسنت لوران، کرستین دیور، کوکو شانل با گرایشات بی پایان به زیبایی و اثری که در صنعت مد گذاشته اند، با نفوذ و قدرتمند، برای او الهام بخش بوده اند. برای مراد منابع الهام متعددی وجود دارند، او ممکن است حتی با دیدن یک فیلم، یک کتاب، یک ویدیو و یا حتی یک مجسمه تحت تأثیر قرار بگیرد. یک صورت خندان، تغییر فصل، غروب، لمس یک پارچه و یا حتی یک مجله.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا