تاثیرات بصری در طراحی لباس

طراحی لباس براساس فرم اندام (قسمت اول)

 طراحی لباس براساس فرم اندام نیازمند تجربه بالایی است. برای تمامی طراحان لباس، زیبایی دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. پس تنها هدف طراح، خلق یک لباس زیبا نیست. بلکه مقوله متناسب بودن آن با بدن هم اهمیت بسیار زیادی دارد. یک طراح لباس حرفه ای علاوه بر جنبه زیبایی شناسی یک لباس به فرم آن بر روی اندام شخص و راحتی آن هم باید توجه کند و با آگاهی از عناصر بصری در طراحی پوشاک به خلق اثر خود بپردازد. گاهی با استفاده از تاثیرات بصری رنگ در طراحی لباس و گاه با تاثیرات بصری طرح در طراحی لباس می توان ظاهر فرد را متناسب کرد.  طراحی لباس براساس فرم اندام نیازمند، شناسایی سیلوئت اندام در طراحی لباس است. اینکه طراح یاد بگیرد چگونه تا حد امکان وجوه خوب اندام را متمایز و مشخص تر کند و عیوب اندام را بپوشاند؛ رنگ، طرح، پارچه و جزئیات لباس همگی باید با سایز و شکل اندام در تناسب باشد، به طوریکه هر فردی با هرسایزی زیبا و خارق‌العاده به نظرآید.

فرم اندام

نبایدها

بایدها

گردن بلند

زنجیر های بلند، موهای کوتاه، یقه های هفت، یقه قایقی، لباس های باز بدون برگردان یقه.

یقه های بلند، ایستاده و نسبتا چسبیده به گردن مانند یقه فرنچی، یقه های برگردان با پایه، یقه های چین دار و تور دار، موهای بلند، شال گردن به فرم گرد، گردن بندهای طوقی،گردن بندهای کوتاه.

گردن کوتاه

یقه های پشت بلند مانند یقه سورچی، شلوغ کردن طوق گردن با شال یا گردن بند، گردن بند فرم گرد، موهای بلند،مدال یقه که بالاتر از خط اصلی دور گردن است.

یقه های به شکل هفت (۷) و (U)، یقه های باز، یقه های با برگردان نوک تیز، یقه های خوابیده، برگردان بدون پایه، اگر فرم صورت ظریف است یقه های شل و موهای کوتاه تر که در پشت زاویه دار باشد.

شانه های باریک

آستین های سرخود، کیمونو و رگلان، یقه هفت بدون نوار، برش هایی که از کمر تا باسن ادامه می یابند و به طرف گردن باریک می شوند، مدل هایی که در آن سرشانه ی لباس به طرف داخل طراحی می شود.

اپل که سرشانه راقدری بالا وبیرون ببرد، پدهای سرشانه، آستین های پفی، آستین های جدا همراه با اپل، پایین آوردن خط سرشانه به سمت حلقه آستین، یقه قایقی یا قایقی چاک دار، برش و خطوط پهن کننده ی در ناحیه ی کارور.

شانه های گرد

یقه های گرد، آستین های سرخود، کیمونو، رگلان، لباس های بدون مدل یه یقه که در گردن تنگ هستند، یقه هایی که به نقطه ی برجسته ی انحنای سرشانه ختم می شوند. یقه های چهارگوش، برای از بین بردن گودی سرشانه ها از اپل ظریف در محل صحیحی استفاده شود. آستین های جدا، خط حلقه ی آستین کمی به طرف داخل بالاتنه.

بازوهای لاغر و بلند

آستین های سه ربع یا هر چیزی که زیادی چسبان باشد، مانند آستین شمشیری آستین های کوتاه، آستینهای چین دار و کلوش، سرآستین های پهن، استفاده از النگو

بازوهای چاق و کوتاه

النگوهای غیر ضروری،سرآستین های گشادتر از حد لازم، آستین های کوتاه و چین دار، آستین های بیش از حد گشاد،آستین های پفی و کلوش

آستین های بلند یا تازده، آستین های سه ربع، آستین از مچ بلندتر نباشد، آستین با کاپ خرد خورده ی کم، آستین های چسبان.

سینه ی کوچک

خط یقه های باز، بالاته های چسبان و کمرهای تنگ وچسبیده، تاپ های چسبان.

مدل هایی که در زیر سینه چین می خورند و بالاتنه های فرم بلوزان، مدل هایی که دور گردن چین می خورند، بالاتنه های دراپه، استفاده از چین های تزئینی، تورها یا پیلی های دوخته شده در بالای سینه، استفاده از جیب، دکمه های تزئینی، خطوط افقی،بلوز هایی که تا روی دامن می آیند، یقه های حلزونی از جنس حریر، یقه هایی با برگردان پهن.

سینه ی بزرگ

یقه های خیلی بلند یا خیلی باز، رنگ های روشن، زنده یا درخشان در بالاتنه، پارچه های چسبان، جزئیات زیادی مثل جیب، تور یا تزئینات، کمرهای تنگ، دامن های دارای کمربند در بالاتنه، یقه های پهن، آستین های کوتاه ژاکت و کت های کوتاه، لباس های چهار دکمه.

استفاده از مدل های ساده، آستین بلند، یقه های هفت با برگردان ظریف (انگلیسی)، لباس هایی با گشادی مختصر در بالاتنه، سعی کنید بلندی اندام را در حد متعالی نمایان سازید، در پیراهن ها خط کمر افتاده تر، بلوز های گشاد، دمه های کوچک.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا