تاثیرات بصری در طراحی لباس

شناسایی سیلوئت اندام، شکل اندام، عیوب اندام

در جامعه، فرم ها و سیلوئت های بدنی متفاوتی وجود دارد که هرکس با شناسایی سیلوئت اندام خود بهتر میتواند برای ظاهر و پوشش خود تصمیم بگیرد تا کمترین خطا را در انتخاب پوشاک خود داشته باشد. در واقع اغلب افراد خوب میدانند که کدام یک از اجزای بدن خود را دوست ندارند یا در مقایسه با سایز افراد نرمال، آن قسمت نازیباست. تصویری که فرد از بدن خود در ذهن دارد، او را به سوی مدیریت فعالانه زیبایی ظاهر فیزیکی اش هدایت می‌کند و در عین حال موجب می‌شود فرد با بهره‌گیری از یک سری لوازم از جمله مواد آرایشی و پوشاک، عیوب اندام خود را کمرنگ‌تر یا حتی برطرف کند و خود را به دیگران بهتر بشناساند. سایز بدن و ویژگیهای فیزیکی اندام فرد، شاخص میزان علاقه به یک لباس خاص است. رابطه بین سطح نیروی عاطفی بدن و سطح احساس رضایت از پوشیدن یک لباس مناسب، رابطه قابل توجهی با اندازه دور سینه، شکم، بازو، کمر و عرض شانه‌ها دارند. احساس رضایت نسبت به لباس مناسب و نیروی عاطفی بدن رابطه مستقیمی با بالاتنه، پایین تنه و به طور کلی تمام بدن دارد.

گاهی حتی با دنبال نمودن رژیم غذایی و انجام ورزشهای تقویت کننده عضلات، در نهایت ترکیب و شکل اصلی و اولیه بدن، چیزیست که باید با آن زندگی کنیم. اما با استفاده صحیح و ماهرانه از لباسهایی که شامل طرح، مدل، رنگ، نوع، جنس پارچه، قد لباس و… هستند، جهت دورنمودن نگاه و توجه از قسمتهای نامتناسب بدن میتوانیم ظاهر خود را به میزان قابل توجهی متناسب و زیبا جلوه دهیم. انتخاب لباس مناسب برای بهتر جلوه دادن ظاهر می‌تواند نوعی از استراتژی سازگاری باشد، به این مفهوم که می‌تواند با مرتفع ساختن نیازهای زیبایی شناسانه درونی، افراد را در رسیدن به اعتماد به نفس کمک کند. بدن مهمترین عنصر تجربیات زیباشناسانه در زمینه پوشاک است. شناخت اندامهای مختلف امکان آزادی عمل لازم برای خلق یک لباس جدید را به طراح خواهد داد و او را در نحوه اجرای ایده ای که در ذهن دارد موفق تر خواهد کرد.

طراح برای طراحی یک لباس مد روز، ابتدا باید فرم اندام را بشناسد و یاد بگیرد چگونه تا حد امکان وجوه خوب اندام را متمایز و مشخص تر کند و عیوب اندام را بپوشاند. گاهی با استفاده از تاثیرات بصری رنگ در طراحی لباس و گاه با تاثیرات بصری طرح در طراحی لباس می توان ظاهر فرد را متناسب کرد. رنگ، طرح، پارچه و جزئیات لباس همگی باید با سایز و شکل اندام در تناسب باشد، به طوری که فردی با سایز بزرگ، زیبا و خارق العاده به نظر آید. از مهمترین مباحث طراحی لباس کاربردی، تناسب طرح با فرم اندام میی‌باشد که منظور از آن، تاثیر چشمگیر لباس در متناسب به نظر رسیدن فرم اندام است. برای طراحی لباس مد روز، ابتدا باید فرم اندام را بشناسیم به این منظور، ابتدا لازم است فرم های مختلف اندام بیان شود. سپس با استفاده از تدابیر خطی، تلاش لازم در جهت رفع عیوب اندام و زیباتر به نظر رسیدن آن انجام شود.

اندام پروانه ای(ساعت شنی یا متعادل)

این نوع، مناسبترین اندام به حساب می آید. شانه های خوش فرم و قوس های ظریف بالاتنه در هماهنگی کامل با بقیه‌ی بدن است. دراین نوع اندام شانه ها عریض، سینه ها درشت، کمر نسبتا باریک و باسن گرد و متناسب هستند. این نوع اندام، نرمال متعادل است و میانگین وزن در بالاتنه و پایین تنه مساوی می‌باشد. تقریبا تمامی طرح ها برای اینگونه اشخاص مناسب است و نیاز به رفع عیوب در آن ها کم است. معمولا اینگونه افراد، لباسی را که مطابقه سلیقه شان می‌باشد میپوشند، نه لباسی که اندامشان را متناسب نشان دهد. تنها استثناء هنگامی است که فرورفتگی کمر داشته باشند. این گونه اندام های بزرگ سایز، در بین طراحان لباس محبوب و شناخته شده هستند و نام دیگر آن اندام ۸ است.

اندام مثلث معکوس(خمره ای)

اندام مثلث وارونه جزء اندام های غیر عادی و غیر نرمال می‌باشد و بالاتنه و بازوها دارای وزن زیادی می‌باشند. در این نوع اندام، استخوان‌بندی بالاتنه به نظر کوتاه ولی پهن‌تر از پایین‌تنه می‌رسد و به این معناست که این افراد دارای کمر کوتاه و شانه ی پهن هستند و چون بالاتنه بسیار سنگین است، به آن خمره ای نیز گفته می‌شود. مشکل مهم در این اندام، کمر است که عریض تر از باسن می‌باشد. نام دیگر این اندام بشکه ای است. فرد دارای فرم بدن مثلث معکوس و ظاهری سنگین در بالاتنه در مقایسه با باسن است. اما خط کمر معین نیز ندارد.

اندام جعبه ای(چهارگوش)

افراد دارای این اندام تقریبا دارای تعادل می‌باشند. اما هیچ دندانه و انحنایی در کمر ندارند. از روبرو شانه، کمر و باسن، هم‌عرضی دارند. فرد با فرم بدن چهارگوش بدون داشتن خط کمر مشخص دارای فرمی استوانه ای می‌باشد که محیط سینه و کمر و باسن تقریبا مساوی است. به دلیل اینکه اندام این افراد مانند یک استوانه ی عمودی به نظر می‌رسد، به پوششی برای رفع بزرگی اندام خود نیاز دارند. طراحی لباس برای بزرگ سایزها دشوار و دارای نکات ظریفی است که در نظر گرفتن ویژگی های این اندام و آمار خصوصیات فردی و اجتماعی این افراد، کار طراحی را دارای قدرت آفرینش بالایی می‌کند. نام های دیگر این اندام، صاف و مکعبی می‌باشد.

اندام مثلثی (گلابی)

خانم هایی با این نوع اندام، بالاتنه ای باریک و معمولا شانه‌هایی کوچک دارند که تا اطراف کمر به همین نسبت پیش می‌رود. اندام مثلثی اندام ایده آلی نیست. پایین تنه دارای وزن بیشتری نسبت به بالاتنه می باشد. اینگونه افراد نیازمند توجهی دقیق برای پنهان کردن عدم تناسب اندام خود و به تعادل درآوردن آن هستند.

اندام دایره ای (گرد)

وزن گروه اندام دایره ای (گرد) زیاد است و به نسبت طول، عرض اندام زیاد است. تمام قسمت های بدن از جمله بازوها، پا، سینه، کمر، ران و باسن گرد است. سرشانه‌ها نرم و گرد و فاصله‌ی کمر تا سینه کم است. این اندام ممکن است متعادل باشد یا نباشد. آنها دارای وزن زیادی در استخوان‌های خود می‌باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا