تاثیرات بصری در طراحی لباس

تاثیرات بصری پارچه

یکی از مهمرین عوامل در انتخاب لباس، تاثیرات بصری پارچه است. علاوه براین، ذوق و سلیقه ی بسیار مهم است و این مهم پیرو هزینه‌های زیاد و قیمت بالایی می‌باشد، پس باید تا حد ممکن لباس براساس فرم اندام  از بهترین متریال تهیه شده باشد ،یکی از عواملی که بسیار با اهمیت می ‌باشد بحث راحتی لباسی است که مصرف کننده می پوشد. اگر شخص با لباس احساس راحتی و آرامش نکند بی شک زیبایی ظاهری آن نیز، اهمیتی برای او ندارد. در اصل، به همان اندازه که زیبایی لباس اهمیت دارد و دیگران آن را میبینند، راحتی لباس نیز مهم می باشد. دراینصورت اگر مصرف کننده از لباس ناراضی باشد، این حس به دیگران نیز منتقل می شود. هرگاه طراح لباس به مرحله انتخاب پارچه لباس رسید باید با توجه به اطلاعاتی که از تاثیرات بصری پارچه، خواص پارچه ها (پارچه‌شناسی) و جنسیت آنها دارد، مناسبترین پارچه را برای اثر خود در نظر بگیرد.

سطح پارچه

جنس تار و پود، نوع بافت و به طور کلی سطح پارچه و نمای ظاهری آن در انتخاب موفقیت آمیز رنگ موثر است و اهمیت استفاده از یک رنگ در سطح نرمی نظیر مخمل نخی، پوست، پشم، کرپ یا دانتل به مراتب آسان تر است تا به کار بردن آن در سطح براقی مانند ساتن یا مخمل ابریشمی براق.پارچه هایی از قبیل ارگاندی یا کتان را به آسانی می توان در نزدیکی صورت به کار برد. این در حالی است که مثلا ساتن به علت خاصیت انعکاس نوری که دارد مسلما بایدبا دقت بسیار استفاده شود. دو پارچه ای که دارای تضاد زیاد در بافت هستند را در نظر بگیرید مثلا ساتن و توئید. اگر در دو لباس‌ با رنگ یکسان به کار روند، رنگ های حاصل، از نظر ظاهری به هیچ عنوان شبیه هم نخواهند بود.

خواص جنس پارچه

جنس پارچه ها نیز مانند خطوط باید باتوجه به اندام فرد انتخاب شود و با مدل لباس هماهنگی داشته باشد. در صورتیکه لباس داراری مدل متناسب با اندام و برش و دوخت طبق اصول صحیحی و عالی باشد. ولی به جنس پارچه از نظر هماهنگی آن با مدل توجه نشود، زحمات طراح و دوزنده آن به هدر خواهد رفت. استحکام پارچه به دلیل برش های زیادی که برای تهیه لباس می خورد باید بالا باشد تا تار و پدش از هم جدا نشود.پارچه باید دارای استحکام و ارتجاع پذیری باشد تا به فرم بدن در بیاید. برخی پارچه ها از سمت تار و پود و یا هر دو سمت کش می آیند پس باید به اندازه کافی مقاوم باشند تا به صورت فرورفتگی یا برآمدگی تغییر شکل ندهند.

تاثیرات فیزیکی پارچه در لباس

انتخاب پارچه مناسب می تواند جانی دوباره به طرح بدهد. یک مدل لباس که با پارچه های متفاوتی دوخته شود احساس متفاوتی را منتقل می کند. مثلا اگر یک مدل در تولیدی با پارچه کتان راه راه ارائه شود کژوال، اگر جنسش گاباردین باشد مجلسی و چنانچه با ابریشم دوخته شود فاخر و عالی خواهد. بافت پارچه در برخی از مدل های ساده نقش مهمی را ایفا می کند. تاثیر انتخاب پارچه برای کسی که آن را به تن می کند بصری و لمسی می باشد در حالیکه همین لباس برای تماشاگر تنها تاثیر بصری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا