تاثیرات بصری در طراحی لباس

طراحی لباس براساس فرم اندام (قسمت دوم)

همانطور که در قسمت اول طراحی لباس براساس فرم اندام گفته شد، یک طراح لباس باید باتوجه به شناختی که نسبت به سیلوئت های اندام دارد می‌تواند بهترین اثر خود را خلق کند. در ادامه ایرادات اندامی دیگری عنوان شده است، که قابل ملاحظه است.

 

فرم اندام نبایدها بایدها

بالاتنه ی بلند

کت و ژاکت های بلند همراه با دامن بلند. مثلا سه چهارم طول قد همراه با شلوارهای گشاد. جوراب های روشن یا طرح دار در کنار کمربندهای هم رنگ با تاپ.و البته پوشیدن کفش های تخت.

آستین رگلان، یقه هفت، گردن بند های بلند جهت شکسته شدن خط افقی سرشانه.

بالاتنه ی کوتاه

پوشیدن کفش های پاشنه بلند. زیرا باعث می شود پاها نسب به بقیه ی بدن از تعادل خارج شوند. استفاده از کمربندهایی مخالف رنگ لباس و پهن یا وجود هرگونه برآمدگی در کمر. کت و ژاکت های کوتاه. کمربندهای پهن همراه با دامن یا شلوار های کمر بلند.

خط کمر را کمی پایین تر از محل اصلی آن قراردهید. دامن های با برش اریب، سه گوش، بادبزنی و چین دار، دامن های دارای حاشیه دوزیبپوشید. کفش های تخت و پاشنه کوتاه بپوشید. بلوز هایی که روی دامن می آیند و کت هایی که تا روی باسن است. پیراهن های دارای کمر افتاده به همراه بلوز های بلند و پلیورهای گشاد.

شکم بزرگ

استفاده از خطوط افقی در قسمت شکم، کمربند و شال های کمر. همچنین بلوز هایی که داخل دامن قرار بگیرند. دامن کمر تنگ، جیب های روی شکم، پارچه های کلفت و آهار دار.

مدل های ساده، استفاده از پیلی یا چین در طرفین قسمت جلو، استفاده از کت های راسته ی جلو باز تور و چین های ملایم در اطراف یقه، استفاده از خطوط عمودی در لباس.

باسن برجسته

لباس های تنگ در ناحیه ی کمر و باسن و قسمت پشت،دامن های تنگ و چسبان، پاپیون بزرگ در پشت دامن، مدل هایی که در قسمت برجستگی باسن جمع می شوند(بعضی از مدلهای شب و عروس).

لباس هایی به فرم بلوزان، دامن هایی با پیلی های خوابیده، دامن های کلوش، لباس ها در ناحیه ی کمر قدری آزاد باشند.

باسن بزرگ

دامن های راسته و تنگ، دامن های پرچین و کوتاه، لباس های یک تکه ی بدون کمر که از سرشانه مستقیم پایین می آیند، کمر های چسبان، جیب های روی ناحیه ی باسن، خطوط افقی در دامن نزدیک باسن، کت و ژاکتهای کوتاه، شلوارک های تنگ، رنگ های متضاد دور ناحیه ی باسن، تاپ های تنگ و چسبان که تفاوت میان بالاتنه و باسن را بیشتر نمایان می کنند، پارچه های خشک و کلفت.

دامن هایی با برش عمودی، دامن ترک، دامن هایی با گشادی های متوسط و در ناحیه ی باسن کمی آزاد، بالاتنه های فرم بلوزان، مدل هایی که توجه بیننده را به قسمت بالای بالاتنه جلب می کند، استفاده از یقه ها و تزئینات آن، کت های بلند که تا زیر باسن  می رسند، استفاده از پارچه های نرم ولطیف،  استفاده از اپل ظریف جهت هماهنگی بین شانه ها و باسن به شرطی که باعث چاق نشان دادن فرد نشود.

ران های بزرگ

استفاده از ساق، جوراب های دارای رنگ متضاد یا لباس و روشن،  کفش های تخت، شلوارک، دامن های تنگ و کوتاه.

دامن های بلند در زیر زانو یا درست بالای قوزک پا، جوراب و کفش یک رنگ، البته اگر تیره باشد بهتر است کفش های ساده با پاشنه ی متوسط بپوشید.

اندام بلند ولاغر

لباس های یکسره و یک رنگ، دامن و کت های بلند و تنگ، برش های عمودی، رنگ های تیره و خنثی، پارچه های کشی و چسبان یکسره، آستین های بلند و چسبان، کفش های پاشنه بلند، لباس های چسبان و تنگ، رنگ سیاه، پارچه های لطیف که دارای افت بیشتر و لغزنده، پارچه هایی با ته رنگ آبی.

لباس هایی که بالاتنه و پاها را دو قسمت می کنند، لباس های دو رنگ، کمربند پهن و متضاد، دامن های چین دارو کلوش چین دار، آستین های پفی کوتاه و آستین های شومیزی، رنگ های روشن، اگر کت بلند می پسندید از نسبت های هفت یا هشتم یا نهم یا دهم استفاده کنید، پارچه های درخشان و برق، جیب پهن، شنل های کوتاه، اورکت، پالتو با بارانی تا زیر زانو و دارای کمر، دم پای شلوار با تاهای پهن، جزئیات تزئینی روی لباس.

اندام کوتاه و چاق

لباس های خیلی تنگ یا خیلی گشاد، نقوش و طرح های پارچه ی شلوغ، لباس های دو رنگ که اندام را دوقسمت می کنند، آستین های پفی و چین دار، پارچه های ضخیم و آهار دار و خشن، پارچه های براق مانند ساتن، استفاده از تزئیناتی مثل گردن بند، دکمه های تزئینی، کمربند و گوشواره های بزرگ، دامن های چین دار و کلوش چین دار، کفش های تخت، پارچه های کلوکه، تویید پشمی، پارچه های پوست طبیعی ومصنوعی، آستین های شومیزی، پارچه هایی با ته رنگ قرمز یا زرد.

استفاده از خطوط عمودی مثل پرنسسی، انتخاب لباس ها و کت های جلو باز، مانتو با گشادی متوسط با دکمه های مناسب، پارچه های لطیف با رنگ ماتو نقوش هم رنگ زمینه لباس های یک رنگ در مایه های خاکستری، آستینهای بلند و چسبان، پارچه هایی با نقوش ریز، لباس هایی با برش اریب، جلیقه ای بلند تا روی کمر با دامنی که برش های عمودی دارد، لباس های یک رنگ، کمر شلوار روی قسمت کمر قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا