مد در جهانمد در کشورهای عربی

طراحان مد و لباس مشهور دبی

دبی که به خاطر سبک زندگی مجلل و صحنه پررونق مد شهرت دارد، به کانونی برای طراحان مد تبدیل شده است که مدام در حال تغییر این صنعت هستند. در این مقاله به بررسی طراحان مد و لباس مشهور دبی پرداخته شده است.

انسان همیشه در همه‌ی هنرها به دنبال یک منبع الهام هست، به خصوص در طراحی مد. مد یک روند متمایز و اغلب ثابت در یک سبکی است که افراد خود را در آن نشان می‌دهند. مد می‌تواند به سبک غالب در رفتار افراد تبدیل شود. صنعت مد و فشن جدیدترین خلاقیت‌های طراحان، فناوران، مهندسان و مدیران طراحی را نشان می‌دهد. این منبع الهام مهمی برای خوشپوش به نظر رسیدن افراد است، بنابراین باید دقیق جستجو کرد و همیشه در مورد ترندها و ایده‌ها یک قدم جلوتر بود.

بنابراین با توجه به اینکه کشورهای خاورمیانه باالاخص کشورهای عربی و حوزه‌ی خلیج فارس در حال پیشرفت در زمینه‌ی مد و فشن هستند، بررسی طراحان مد و لباس مشهور دبی در کشور امارات متحده ی عربی بسیار حائز اهمیت است. زیرا که می‌تواند محیطی امن و فضایی منحصر به فرد برای رشد طراحان لباس باشد.

مد چیست؟

تعاریف مختلفی از کلمه “مد” وجود دارد و مطمئناً این کلمه ایده های مختلفی را در ذهن افراد مختلف تداعی می کند. برخی آن را نوعی ابراز وجود می نامند، و برخی حتی ممکن است آن را مجموعه ای از قوانین در نظر بگیرند که در مورد شیوه لباس پوشیدن، رفتار، نوشتن یا اجرا که در هر زمان یا مکان مورد علاقه است، اعمال می شود. این که آیا ما از این قوانین پیروی می‌کنیم یا نه به ما بستگی دارد. در دنیای طراحی، مد نوعی بیان است و می توان از آن برای تغییر و شکل دادن به زندگی از طریق ارتباط شخصی استفاده کرد. بررسی طراحان مد و لباس مشهور دبی سبب آن می‌شود که با بسیاری از دغدغه‌های فرهنگی این طراحان در منطقه آشنا بشویم.

طراح مد کیست؟

یک طراح مد مسئول ایجاد یک ظاهر خاص است. از جمله فرم لباس، رنگ، پارچه، اکسسوری و سایر جنبه‌های لباس. طراح مد با ایده‌ای در مورد اینکه یک لباس باید چگونه به نظر برسد شروع می‌کند، آن ایده را به یک طرح (مانند اسکچ) تبدیل می‌کند و مشخص می‌کند که چگونه آن طرح باید توسط مابقی تیم (از الگوساز تا تکمیل کننده) به یک لباس واقعی تبدیل شود.

مقوله طراحان مد شامل افرادی در سطوح مختلف کسب و کار مد می‌شود، از طراحان معروف، تا طراحان ناشناس که برای خانه‌های مد رددی تو وور کار می‌کنند، تا استایلیست‌هایی که ممکن است فقط تغییرات کوچکی در طرح‌های موجود ایجاد کنند. طراحان مد جایگاه ویژه ای در جهان دارند. استعداد و بینش آنها نه تنها نقش مهمی در ظاهر افراد دارد، بلکه سهم مهمی در محیط فرهنگی و اجتماعی نیز دارد. بنابراین بررسی و شناخت طراحان جوان و تازه‌کار در منطقه سبب ایجاد انگیزه در مابقی طراحان در کشورهای اطراف میشود. با بررسی طراحان مد و لباس مشهور دبی پی به بسیاری از چالش ها و موانع راه آنها در مسیر رشدشان می‌شویم.

طراح لباس در دبی

اگر به عنوان یک علاقه‌مند به حوزه‌ی مد و یا طراح لباس امیدوارید بتوانید در هر زمینه‌ای در صنعت مد و در هر شغلی پیشرفت کنید و  صاحب سبک و درآمد بالایی شوید ، کارشناسان توصیه می‌کنند به دنبال محیطی باشید که در آن فردیت و مهارت های منحصر به فرد شما پرورش یابد. موردی که توسط کارشناسانی که مشتاق انتقال شایستگی‌ها و دانش پیشینه‌ی خود به عنوان وسیله‌ای برای کمک به شکوفایی علاقه‌مندان به این حوزه هستند، پشتیبانی می‌شود. شهر دبی یکی از بهترین انتخاب‌های شما در این زمینه می‌باشد. اگر قصد مهاجرت دارید، دبی به دلیل نزدیک بودن به ایران و دسترسی آسان تر و کم هزینه تر نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی، می تواند در این زمینه مسیر راحت تری برای پیشرفت شما فراهم کند. همچنین ما در میرزامد مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی و خدمات تبلیغاتی در ایران و امارات متحده عربی و در شهر زیبای دبی ارائه می‌کنیم، که مناسب طراحان مد و فشن؛ و فشن دیجیتال مارکترها در این زمینه می‌باشد.

اجازه دهید ابتدا مروری بر برندها و طراحان مد و لباس مشهور دبی داشته باشیم تا ببینیم چگونه در آن فضا استعدادهای خود را به کار گرفته‌ و شکوفا کرده‌اند.

دبی مرکز جهانی مد عربی

 باتوجه به پیشرفت‌های کشورهای خاورمیانه شامل کشورهای عربی و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس در چندسال اخیر، در این زمینه، قطعا دبی اولین انتخاب ما برای بررسی بیشتر خواهد بود، زیرا که به سرعت در حال تبدیل شدن به شهری پر از نوآوری و خلاقیت است. همچنین AFC شورای مد عربی سالهاست که فعالیت خود را با هدف ایجاد اقتصاد مد عربی در منطقه‌ی منا شروع کرده است و قصد دارد دبی را به عنوان رهبر مد آسیا و خاورمیانه به دنیای مد معرفی کند و جایگاه دبی را در کنار مابقی پایتخت‌های جهانی مد، تثبیت کند. با اینکه بسیاری از طراحان مد و لباس مشهور دبی بومی این کشور و شهر نیستند اما آنجا را فضایی بسیار عالی برای شروع کار و رشد خود دریافتند.

Dubai City
Dubai City

 فشن شو در دبی

با تمام توضیحاتی که در بالا گفته شد، متوجه می‌شویم که بررسی شهر دبی در این زمینه بی‌دلیل نخواهد بود. کشور امارات متحده‌ی عربی و مخصوصا شهر لوکس دبی در تلاش است با تمام امتیازاتی که به گردشگران خود می‌دهد، آن ها را به اقامت طولانی مدت در دبی ترغیب کند. در این راستا تلاش‌های بسیاری در زمینه‌ی گردشگری از جمله برگزاری بسیاری ازفشن شووها، ایونت‌ها، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی کرده است.

این شهر در زمینه ی مد و فشن نیز پیشروی منطقه می‌باشد و فضا را برای طراحان و علاقه‌مندان به این حوزه باز کرده است. به همین دلیل بسیاری از هنرمندان این صنعت، رغبت زیادی برای سرمایه‌گزاری، شرکت در ایونت‌ها، داشتن آتلیه‌ها، برگزاری فشن شوو و یا گذراندن دوران پیشرفت خود در دبی دارند. یکی از مهمترین ایونت‌های این شهر، هفته‌ی مد دبی(DFW) است. این فشن شو در دبی که هرساله در ماه مارس و اکتبر برگزار می‌شود، فضایی برای حضور طراحان برجسته‌ی عرب و غیر عرب، و قدیمی و تازه کار است. حضور طراحان مد و لباس مشهور دبی در ایونت‌های بین المللی، و مجله های مهم مد، باعث بالارفتن روحیه ی طراحان جوان بومی برای ادامه مسیر رشد پرقدرت خود شده است.

نمایشگاه مد در دبی

با هجوم گردشگران و هنرمندان از مناطق مختلف دنیا، دبی هم به سرعت در حال تبدیل شدن به شهری پر از نوآوری و خلاقیت است. این شهر که به خاطر سبک زندگی مجلل و نمایشگاه‌های  پررونق مد به شهرت رسیده است، به کانونی برای طراحان مد برجسته در منطقه و سطح بین المللی تبدیل شده است.

انواع نمایشگاه‌های دبی اساساً در طول سال برگزار می‌شوند. برخی از آنها به صورت عمومی یا حتی در موسسات خصوصی نیز سازماندهی می‌شوند. برخی از آنها رایگان و برخی شامل هزینه می‌شوند. در این صورت شما به عنوان یک توریست و یا یک مقیم دبی، انتخاب گسترده ای در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه برای بازدید خواهید داشت. در این نمایشگاه‌ها آثار طراحان مد و لباس مشهور دبی و طراحان بین المللی نیز دیده میشود.

طراحی لباس در دبی

در این مقاله چند طراح مد و لباس مشهور دبی را بررسی خواهیم کرد. دبی که به خاطر سبک زندگی مجلل و صحنه پر رونق مد شهرت دارد، به کانونی برای طراحان لباس برجسته تبدیل شده است که مدام در حال تغییر این صنعت هستند. دبی کلانشهری پر رونق است که خانه تعدادی از ماهرترین و مبتکرترین طراحان لباس جهان است. طراحان لباس دبی در حال جابجایی مرزها هستند و طراحی‌هایی می‌کنند که جامعه مد جهانی را به هیجان می‌آورد، از لباس‌های زیبای اوت کوتور گرفته تا لباس‌های خیابانی مبتکرانه. بیایید نگاهی دقیق‌تر به لیست طراحان مد و لباس مشهور دبی بیندازیم.

Madiyah Al Sharqi

مدیه الشرقی دختر حاکم فجیره، شیخ حمد بن محمد الشرقی و یک طراح بومی اماراتی است. او برند لباس خود را با همین نام در سال ۲۰۱۲ در امارات راه اندازی کرد. لباس‌های این برند به خاطر طرح‌های زنانه‌ی ظریف و باشکوهش مورد توجه قرار گرفته است. خلاقیت‌های او اغلب تحت تأثیر فرهنگ سنتی امارات با رویکرد معاصر می‌باشد. افراد مشهوری مانند رانیا، ملکه اردن و بیانسه خواننده‌ی مشهور آمریکایی، کندال جنر و اولیویا پالرمو این برند بومی اماراتی طرح‌های این برند بومی امارات را پوشیده‌اند. او همچنین مجموعه‌های خود را در هفته‌های مد در سراسر جهان به نمایش گذاشته است.

Madiyah Al Sharqi design
Madiyah Al Sharqi design

Fatema Fardan

فاطمه فردان یکی دیگر از طراحان بزرگ مد اماراتی است که خود را در سطح بین المللی مطرح کرده‌است. او فارغ التحصیل دانشگاه معتبر آمریکایی بین قاره ای در لندن است. برند او با نام NOT JUST A LABEL شناخته می‌شود. طرح‌های فردان با رنگ‌های زنده، پارچه‌های فاخر و مجلل با تمرکز بر زنانگی متمایز می‌شوند. او به دلیل توانایی‌اش در ترکیب عناصر سنتی و مدرن در طراحی‌هایش شناخته می‌شود و لباس هایی را خلق می‌کند که هم شیک و هم مدرن هستند. NJAL به عنوان پنجره ای رو به مد لوکس معاصر شناخته می‌شود. ریحانا، جنیفر لوپز و کیم کارداشیان همگی از طرح های او استفاده کرده‌اند.

Fatema Fardan
Fatema Fardan

Serrb

برند سرب متعلق به سه خواهر اماراتی به نام‌های نور، بودور و سارا آل‌خواجه است.  برندNBD به خاطر لباس‌های شیک و ارزان‌اش که در بین خانم‌های جوان در سراسر جهان محبوبیت دارد، مشهور است. این برند عباها، کفتان‌ها، شنل‌ها و لباس‌هایی را به نمایش می‌گذارد که توسط نور طراحی شده و توسط بودور به بازار آمده است. این خواهران با هم یک برند معاصر را معرفی می‌کنند. رویکرد این برند اعتماد به نفس خانم‌ها در هر شرایطی می‌باشد و این سه خواهر بر این اصل معتقدند که تمامی خانم‌ها برای هر موقعیتی باید لباس مناسب داشته باشند. از هنر خواهران آل‌خواجه در مجله فوربز یاد شده است و افتخارات متعددی را برای آنها به ارمغان آورده است.

Rawdha Thani

روضه ثانی طراح مد سعودی مقیم دبی است. طراحی‌های ثانی بخاطر ظاهر مدرنی که دارد، متمایز می‌شوند. او برند خود را با نام  illi studio در امارات تثبیت کرد. او اغلب مضامین سنتی عربی را با یک رویکرد مدرن ارائه می‌دهد. طرح‌های نوآورانه ثانی ترکیبی کامل از زیبایی یک عبا با مد روز معاصر است. که تاثیر قابل توجهی بر صنعت مد در امارات و فراتر از آن گذاشته است. تعهد او به توانمندسازی زنان اماراتی و طراحی‌های شیکش، او را به چهره‌ای قابل احترام در صنعت مد امارت تبدیل کرده است. افراد مشهوری مانند بلا حدید، کایلی جنر و هایلی بیبر از طرح‌های ثانی استفاده کرده‌اند.

Rawdha Thani
Rawdha Thani

Amato Couture

آماتو کوتور یک برند مد مستقر در دبی است که به خاطر طراحی‌های مجلل و آوانگاردش شناخته شده‌است. طراح و صاحب این برند یک فرد فیلیپینی است که ۲۵ سال پیش به دبی نقل مکان کرده‌است. او کار خود را با طراحی برای یک خانواه ی اماراتی شروع کرده‌است. طرح‌های آماتو در میان افراد مشهور و خانواده سلطنتی محبوب هستند و در مجلات بزرگ مد مانند ووگ و هارپر بازار ظاهر شده‌اند.

Amato Couture
Amato Couture

House of Nomad

هووس آف نماد یک برند مسقر در دبی، به معنای خانه عشایر است. بنیانگذاران این برند، دو فرد خلاق یعنی صالح البنا و احمد السید هستند. صالح اصلاتا اماراتی و احمد مصری می‌باشد. برند House of Nomad به دلیل طراحی‌های شیک و در عین حال مینیمالیستی‌اش که با پارچه‌های طبیعی مانند ابریشم و کتان ارائه می‌شود، مورد توجه قرار گرفته‌است. این برند تاکید زیادی بر عشق به سفر و تلفیق آن با میراث عربی دارد. نام این برند برگرفته از زندگی قدیم مردم دبی است.

RAMI AL ALI

رامی آل علی یک طراح مد سوری تبار که در دبی مستقر است. این برند در سال ۲۰۰۱ در دبی تأسیس شد. پس از چندین نمایش مد الهام بخش در سراسر کشورهای خلیج فارس، این برند محبوبیت پیدا کرد، و کم کم طرح‌های آن، در برخی از نشریات مد پیشرو جهان از جمله Vogue، Harper’s Bazaar، Elle و Business of Jordan به نمایش درآمد.

آل علی به خاطر طرح‌های مد لباس جسورانه خود که اغلب با پارچه‌های مجلل مانند تور و گیپور که به پر و  منجوق مزین شده‌است، مشهور است. کالکشن‌های لباس عروسش مشهورتر از طراحی‌های لباس شب اوست. او همچنین استاد و منتور شورای طراحی و مد دبی نیز می‌باشد. او علاوه بر اینکه هر سال یکی از برجسته‌ترین طراحان رویدادهای هفته مد پاریس است، نظر طرفدارانی مانند بیانسه، آنجلینا جولی و جنیفر لوپز را نیز به خود جلب کرده‌است.

Nafsika Skourti

نفسیکا اسکورتی یک طراح مد یونانی_ فلسطینی_ اردنی مقیم دبی است. او فازغ‌التحصیل مدرسه هنر لندن می‌باشد. او برندش را به همراهی خواهرش استفانی پیش می‌برد. اسکورتی در سال‌های اولیه با مد خیابانی خود را به دنیای مد معرفی کرد. طراحی های او اغلب لباس‌های خیابانی مانند هودی‌های بزرگ و کفش‌های گرافیتی و برگرفته از دهه ۹۰ میلادی بود. در سال ۲۰۱۸ او یک کت جین با ریشه های خانوادگی اش با طرح قبه الصخره طراحی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و به عنوان میراثی از خاورمیانه در موزه V&A به نمایش درآمد.

کم‌کم طراحی‌های او به سمت نشان دادن حس زنانگی قوی رفت. اسکورتی با طراحی‌های جسورانه و جوان پسند و حس مد فمینیستی، مورد توجه قرار گرفت و یکی از محبوب‌ترین طراحان مد لباس خاورمیانه شد. طراحی‌های او اغلب لباس‌هایی مانند تاپلکس هایی که با شلوار جین ست می‌شدند، و ماکسی‌هایی با سیلوئت اسکینی بودند. .سیلوئت لباس‌هایش غیر معمول و جدید و جذاب هستند و غالبا حس کنتراست رنگی شدیدی در آنها به وضوح دیده می‌شود. لباس‌های برند اسکورتی هایپر زنانه و بسیار لوکس هستند. رویکرد این طراح این است که از طریق لباس‌هایش حس زنانگی و اعتماد به نفس زنان را بر انگیزد. ریحانا، مایلی سایرس و جیجی حدید همگی با طرح‌های اسکورتی دیده شده‌اند.

Faiza Bogouesa

فائزه بوگوئسا یکی از طراحان مد و لباس مشهور دبی است. او اصالتی الجزایری_فرانسوی دارد. او توانست عبای سنتی منطقه خاورمیانه را به صورتی بسیار شیک، مجددا احیا کرده و تغییری انقلابی در صنعت مد ایجاد کند. این برند با الهام از برش لباس‌هایی مانند کفتان و عبا، طراحی‌های نوآورانه‌ای با  کالیته‌ی رنگی جسورانه  ارائه داده است که توجه بین‌المللی گسترده‌ای را برای مد مدرن با حجاب به خود جلب می‌کند. طراحی‌های او مینیمال و کلاسیک است که به زنان اعتماد به نفس می‌دهد. او می‌گوید عبای تابستانی من را می‌توان به عنوان یک لباس  راحتی و کژوال در سطح بین المللی نیز پوشید. همچنین او معتقد است که سال‌های طولانی نگاه جهان غرب به لباس زنان خاورمیانه، نگاهی مظلوم واقع شده بود، حال آنکه این نگاه در چندسال اخیر عوض شده است.

Reema Al Banna

یکی دیگر از طراحان مد و لباس مشهور دبی ریما البنا فلسطینی الاصل است. او دوران نوجوانی خود را در امارات متحده عربی گذرانده است. او همچنین برند خود را با اسم ریمامی در شهر شارجه راه اندازی کرد. چشم انداز ریمامی این بود که شکافی را که در بازار لباس های زنانه مدرن وجود دارد با ترکیب سبک های غربی و شرقی پر کند.

این برند که در سال ۲۰۰۹ در دبی راه اندازی شد. برندی که دارای یکی از قوی ترین جایگاه‌های فمینیستی در زمینه مد در منطقه و جهان است. طراحی‌های او نه تنها جسورانه است، بلکه در پس هر لباس پیامی درباره قدرت زنان و افزایش آگاهی در مورد سلامت زنان وجود دارد. او معتقد است زنانی که برایشان لباس طراحی می‌کند با اعتماد به نفس و قدرتمند هستند. این زنان عاشق رنگ و هنر هستند و به جزئیات توجه زیادی دارند. طراحی‌های او که شامل پارچه‌هایی با چاپ‌های رنگارنگ، لباس‌هایی با برش‌های معماری گونه می‌شود، با پیام‌های اجتماعی زنانه‌اش شناخته شده است. لباس‌های او برتن ملکه رانیا(ملکه اردن)، بلاحدید و … دیده می‌شود.

Taller Marmo

اگرچه ریکاردو اودیسیو و یاگو جویکوئچا دو طراح ایتالیایی و آرژانتینی هستند، اما این برند در جامعه فشن پر جنب و جوش دبی راه اندازی شد و رشد کرد. Taller Marmo خط تولید لباس که در کت و شلوارهای مدرن برای مردان و زنان تخصص دارد، به دلیل ترکیب منحصر به فرد سنت و مدرنیته، به سرعت شهرت بین المللی پیدا کرده‌است. رویکرد اصلی آنها در طراحی لباس برای زنان، راحت بودن زنان مدرن در کفتان در هر شرایطی است.

Ayah Tabari

یکی دیگر از طراحان مد و لباس مشهور دبی آیه طبری است. آیه طبری طراح فلسطینی،  در سال ۲۰۱۳ توانست برند خودش با نام موچی را که  دوستدار محیط زیست نیز هست، در دبی افتتاح کند. برند “همه چیز موچی” (allthingsmochi) توانست توجه بسیاری از سلبریتی‌های جهان از جمله ریتا اورا و کورتنی کارداشیان را به خود جلب کند.

طراحی‌های او غالبا پارچه‌های بافت و رنگی هستند(colorful). کالکشن‌های او، با الهام از سفرهای خارج از کشورش، ارائه می‌شود. او از فرهنگ‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مکزیک، مراکش و مجارستان الهام می‌گیرد. او با این کار به ایجاد فرصت‌هایی برای اقتصاد بومی آن منطقه کمک می‌کند. طبری هنگام ایجاد یک مجموعه جدید، از یک مکان جدید بازدید می‌کند، خود را در فرهنگ آن غرق می‌کند و برای طراحی لباس با مردم محلی همکاری می‌کند.

براساس موفقیت‌های روزافزون موچی، در مدت کمی، خط تولید لباس کودکان به نام Mini Mochi  با الهام از پسرش راه اندازی شد. گواهی موفقیت این برند، شرکت این برند در هفته مد لندن، هفته مد نیویورک و هفته مد پاریس است.

این‌ها تنها تعدادی از بسیاری از طراحان مد برجسته و آینده‌نگر دبی هستند که امروزه در دبی فعالیت می‌کنند. صحنه مد دبی در حال تکامل و شکوفایی است و این طراحان برتر مد در خط مقدم این تحول خلاقانه قرار دارند. هر طراح یک دیدگاه منحصر به فرد، از لباس‌های سنتی و لباس‌های خیابانی دارد. با ورود به سال ۲۰۲۴، علاقه مندان به مد می‌توانند انتظار داشته باشند که این طراحان مستقر در دبی را ببینند که چگونه تأثیر خود را بر عرصه مد جهانی می گذارند. بنابراین پیگیر این طراحان پیشگام باشید که مجموعه‌هایشان مطمئناً الهام‌بخش، مجذوب و شکل دهنده صنعت مد در سال‌های آینده خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا