کوکو شانلمعرفی و زندگینامه طراحان لباس

افسانه دنیای مد، کوکو شانل، طراح لباس فرانسوی

گابریل بونهئور شنل فرانسوی، معروف به کوکو شنل افسانه دنیای مد؛ طراح فرانسوی که دنیای مد را تغییر داده است. در ۱۹ اوت سال ۱۸۸۳ در شهر پاریس متولد شد و در ۱۰ ژانویه‌ی ۱۹۷۱ درگذشت. او در یتیم‌خانه بزرگ شد و کارهایی مثل خیاطی را از دوران جوانی انجام می‌داد. در جوانی به او لقب “کوکو” که نام یکی از آهنگ‌های معروف آن زمان بود دادند. وی با حمایت‌های مالی همسر اولش شروع به ساخت کلاه کرد و این اقدام اولین قدم‌های وی به عرصه‌ی مد بود و با حمایت‌های مالی همسر دومش، اولین فروشگاه خود به نام “Chanel Mods” را در سال ۱۹۱۳ در پاریس افتتاح کرد و شهرت او به زودی همه جا را فرا گرفت و بسیاری از افراد مشهور فرانسوی لباس‌های او رابه تن می‌کردند. مجموعه کارگاهی او در سال ۱۹۳۹ و با شروع جنگ جهانی دوم تعطیل شد.

کوکو شنل مجددا از سال ۱۹۵۳ با سبک و سیاقی جدید شروع به کار نمود. او علاوه بر طراحی لباس، طراحی جواهرات نیز انجام می‌داد. همچنین اولین عطر خود به نام “Chanel number 5” را با شراکت با یک شرکت عطرسازی در ۸۶ سال قبل وارد بازار کرد که یکی از محبوبترین و بهترین و لوکس‌ترین عطرهای زنانه در حال حاضر است.

شانل طراح لباس

شانل طراح لباس

کوکو شنل پیشتاز مد مدرن

او یک افسانه مد پیشتاز فرانسوی بود که مواردی همچون توجه به رویکرد فلسفه مدرن، الهام گرفتن از مدل‌های لباس مردانه، و دنباله‌روی از طراحی‌هایی که در عین سادگی، لوکس و گرانقیمت بودند، از وی چهره‌ای مهم در عرصه‌ی مد، در قرن بیستم پدید آورد. کوکو شنل افسانه پیشتاز در شکل‌گیری مد مدرن بود؛ که به واسطه‌ی طرح‌های ساده و بی آلایش، الگوهای دوجنس گرایانه و نداشتن زر و زیور اضافی متمایز می‌نمود. طراحی‌های کوکو شنل از نمونه‌های بارز مد این دوره به شمار می‌رود.

کوکو شنل افسانه دنیای مد طراح “پیراهن کوتاه مشکی” بود که با ارائه‌ی آن شهرت و اعتبار کسب کرد و اصل سادگی را به عنوان اصل برازندگی و شیک‌پوشی اشاعه داد. مجله ی آمریکایی وگ “VOGUE” در سال ۱۹۲۶ در شماره‌ی اکتبر خود رسما اعلام کرد که طراحی شنل با سادگی تمام عیار، کارآمدی و محبوبیت اتومبیل فورد مدل تی (T) قابل مقایسه است. آنها مدعی بودند “این پیراهنی است که تمام دنیا آن را به تن خواهند کرد”. طراحی‌های ساده و بی‌پیرایه‌ی او در رنگ های تیره و خنثی و فرم‌های ساده به “فقر تجمل” شهرت یافت.

تولیدات او مبتنی بر پارچه‌های کشباف بود. ترکیب کت ژاکت مانند، بلوز پشمی و دامن به نمونه‌ای کلاسیک تبدیل شده که همچنان الگوی اصلی مد شنل را تشکیل می‌دهد. شنل لطافت و نرمی پارچه‌ی کشباف را، که در گذشته فقط در زیر جامه‌ها کاربرد داشت به عنوان پارچه‌ی اصلی لباس‌هایش استفاده کرد. او سرانجام کارخانه‌ای مختص تولیدات خودش تاسیس کرد. لباس‌های وی آزادی بیشتری برای خانم‌ها فراهم کرد به طوری که آن ها آشپزخانه هایشان را ترک کردند و به زندگی فعال‌تری روی آورده و لذت بیشتری بردند.

او مؤسس و بنیانگذار شرکت معروفی به شمار می‌رود که با نام تجاری کوکو شانل شناخته می‌شود. نفوذ و تأثیر فوق‌العاده او در عرصه‌ی مد به حدی بود که نام وی، به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی، در فهرست یکصد نفر مهمترین افراد دنیا در قرن بیستم، ثبت گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا