زهیر مرادمعرفی و زندگینامه طراحان لباس

شاهزاده فرش قرمز در دنیای مد – زهیر مراد

شاهزاده فرش قرمز در دنیای مد، لقبی برازنده ی اوست. برای زهیر مراد مد همواره بخشی از زندگی اش و جزء دغدغه های روزانه اش بوده است. چیزی غیر از این به خاطرش ندارد. طراحی را در سال های کودکی اش وقتی سایر هم سن و سالانم مشغول بازی کردن بودند، شروع کرده است و علاقه ی او از دوران کودکی به مد باعث شد تا کم کم بفهمد که میخواهد یک طراح لباس باشد. شروع حرفه ی او از یک هیجان و اشتیاق و حس خلق کردن در وی که حاصل تحقیقات زیاد، سفرهای متعدد و الهامات و انگیزه های فراوان شروع شد.

کم کم یاد گرفت که قوی و صبور باشد و آنچه که بیشتر از هر چیز آموخت این بود که اگر برای خود هدفی تعیین کند، در نهایت به آن هدف خواهد رسید و اگر قرار باشد مجددا از ابتدا شروع کند، همه چیز را به همین شغلی که هست با همین روند فعلی که اتفاق افتاده، تکرار می کند. او آرزو می کند که در آینده تولیداتش در دسترس تمامی کسانی که در جهان آرزوی آن را دارند قرار بگیرد و امیدوار است که روزی، هر بانویی در هر شهری بتواند وارد فروشگاه شده و لباس مورد نظرش را پیدا کند.

زهیر مراد سبک جدیدی در ردکارپت تعریف کرد. موفقیت های او در ردکارپت، و مد و فشن سلبریتی ها،دلیل موفقیت گسترده ی او بوده است. وی معتقد است که فرش قرمز هیچوقت بر طراحی های او تاثیر نمی گذارد. مراد می گوید” هیچ وقت لباسی را با این تفکر که اوه! این یک لباس فوق العاده برای فرش قرمز یا برای فلان ستاره است طراحی نمی کنم”. وی آنچه را که دوست دارد انجام می دهد و این مشتری ها، ستارگان، مطبوعات و رسانه ها هستند که آنچه را که می پسندند بر می گزینند. اما دیدن طراحی هایش بر روی فرش قرمز برای او هیجان انگیز و مثل یک پنجره ی بزرگ است، مراد اعتقاد دارد که فرش قرمز مهم تر از شوی لباس و کت واک است، چرا که میلیون ها نفر به لباس ستارگان چشم دوخته اند، به برش ها و رنگ ها و…

مراد لباس های ردی تو وور، لباس های عروس، لباس های مهمانی و لباس هایی از فرش قرمز را طراحی می کند. اگرچه مجموعه های او قیمت های بسیار سنگین و بالایی دارند، اما کار او واقعا عالی و منحصر به فرد نسبت به طراحان دیگر است. مجموعه لباس های او از طرح های نیمه رخهایی با شکل هندسی معین، کمرهای باریک و تنگ، دامن های موج دار، لایه های پیچ تاب خورده از پارچه های نفیس که با سنگ و پولک های ظریف و زیبا کار شده اند، متمایز و خاص برند او شده اند. درست شبیه به شهرهای کشورش که تلفیق از سنت و مدرنیته را در عین واحد، داراست.

برای مراد طراحی لباس اوت کوتور جایی است که در آن چالش و تجربه با هم درگیر می شوند. تقریبا شبیه به یک زمین بازی خلاقیت است که در آن می تواند عقاید و نظراتش را مطرح کنم که طی آن خود واقعی اش، ذهنیت و تفکراتش منعکس می شود. فرایند بسیار طولانی است که ممکن است بالغ بر ۳۰۰ ساعت کار، از زمان خلق یک اثر تا تولید آن صرف شود. حتی برای لباس های خاص، ممکن است به ۱۰۰۰ ساعت نیز برسد. همچنین وی در کنار مجموعه لباس باید بر روی تولید، تعیین افراد شو، پرو کردن، موسیقی و سایر موارد لازم نیز، تمرکز کند. تخصص و تجربه ی طراحی و خیاطی، وی را بر این میدارد که ساعتها بر روی جزئیات وقت بگذارد. جزئیاتی از جمله گلدوزی، پولک دوزی، طراحی نیمرخ ها و غیره. هدف او خیره کردن و پر زرق و برق کردن است و موقعیت او به دلیل حامیان وفادارش است.

حدود ۲۰۰۰ ساعت وقت صرف هر کار می شود و ۱۵۰۰ ساعت قلاب دوزی. گاهی ۲۰ نفر بر روی بعضی کارها مثل لباس عروس کار می کنند. از کریستال ها تا کوک لباس ها، هرکسی می تواند جزییات را در طراحی های زهیر مراد ببیند، و چیز مشخصی از همان ابتدا برای هر لباس مشخص نیست و هرکاری که انجام می دهد، از انتخاب پارچه تا شکل کریستال ها، همه به تدریج و در طول پیشرفت کار انجام می شود. همه چیز بر پایه ی آزمون و خطا و یافتن بهترین ترکیب برای جلوه بخشیدن به یک لباس صورت می گیرد. و البته او یک ایده آل گرا هستم و همواره تک تک جزییات یک لباس را قبل از خارج شدنش از کارگاه به دقت مورد بررسی قرار می دهد.

“اولین ستاره ی بزرگی که زهیر مراد برای او لباس طراحی کرده، جنیفر لوپز بوده است.”

Jennifer Lopez Fox's American Idol Season 15

طراحی لباس برای چنین فرد سرشناسی در عرصه ی موسیقی جهان افتخار اوست. لوپز لباسی را که مراد طراحی کرده بود برای مت گالا انتخاب کرد. همانطور که قبل هم به آن اشاره شد، زهیر مراد خیلی زود، توجه سوپراستارهای معروف را به خود جلب کرد. طراحی های او بارها توسط این ستارگان در مراسم های گوناگونی از جمله گلدن گلوب ، اسکار ، امی و حتی جشن ها و مراسم های خصوصی، در معرض نمایش گذاشته شده است. از جمله هنرمندانی که طرح های محبوب زهیر را بر تن داشته اند می توان به نجوا کرم (خواننده ی عرب) اشاره کرد.

همچنین علاوه بر سلبریتی ها، مشتریان مراد، زنانی هستند که می خواهند بی نظیر به نظر برسند، احساس زیبابودن، جذاب بودن، متفاوت بودن داشته باشند، و اعتماد به نفسشان بیشتر گردد. مراد معتقد است که زنان خاورمیانه به دنبال خاص و مجلل بودن و امروزی و درخشان بودن هستند. به همین دلیل است که همواره به دنبال ظاهری پیچیده و جزئیات ظریف و زیبا هستند که به نظر می رسد لباس ها و طراحی های زهیر مراد به خواستگاه آنان اشاره دارد. لباس ها ی وی دارای برش های کامل و بی نقص که نیم رخ آنها را خوش فرم نشان دهد یک ضرورت محسوب می شود که خیره کننده به چشم بیایند.

سبک کاری زهیر مراد

آثار مراد خیلی زنانه و در عین حال دنباله دار و خاص هستند، و این ویژگی زنی است که آنها را بر تن می کند. سبک کاری وی مجلل و لوکس و فوق زنانه می باشد و همیشه یک نیم رخ قوی مزین شده با زرق و برق و طراحی های پیچیده که حسن ختام خوب و عالی را برای یک فرش قرمز تضمین می کند در لباس هایش دیده می شود. او کاملترین و بی نقص ترین مخاطبش را تمام زنان دنیا که در سراسر جهان سفیر یا مخاطب او هستند می داند. چرا که هر زن سعی می کند در نوع خود و به روش خود، متفاوت و خاص باشد.

شاید رویایی ترین اثر او بین همه، مجموعه ی لباس های عروس اوست، که بیشتر از سایر آثار او در سرتاسر دنیا طرفدار دارند و در بوتیک های معتبر در سطح بین المللی به فروش می رسند. چرا که به گفته ی خودش “آنچه که در رابطه با لباس های عروس قابل تمایز است این است که آنچه که از نظر انسان غیر قابل دسترس است، مثل رویاها و تخیلات فانتزی، برای وی منبع الهام و انگیزه است”.

مراد در رابطه با طراحی لباس عروس هایش می گوید “پروسه ی طراحی یک لباس عروس نه تنها هیجان انگیز بلکه برای من بسیار شخصی است. این زمانیست که می توانم خلاقیتم را آزادانه رها کنم و می توانم لباسی بیافرینم که منعکس کننده ی من به عنوان یک طراح و مهم تر از آن به عنوان یک هنرمند باشد . من و تیمم تمام روز را کار می کنیم. همه چیز را برای بررسی روی میز قرار می دهیم و درباره ی تخیلات، جزییات، نمونه ی پارچه ها، قلاب بافی ها، و مجموعه رنگ ها بحث میکنیم. این مرحله ی ایده پردازی است و تنها دنیایی است که هیچ قانونی در آن حاکم نیست”. به عقیده ی او، جشن ازدواج مهم ترین روز زندگی هر زنی است. در مورد لباس عروس مورد علاقه اش، مراد از تورهای اغواکننده، قلاب دوزی های بسیار ظریف، و ارگانزاهای خیال انگیز اشاره می کند.

در مقاله ی بیوگرافی زهیر مراد گفته شدآنچه که باعث ادامه دادن راه سخت در دنیای مد می شود، اشتیاق شدید او به زیبایی ست. همه ی اساتید صنعت مد مانند ایوسنت لوران، کریستین دیور، کوکو شانل با گرایشات بی پایان به زیبایی و اثری که در صنعت مد گذاشته اند.

شاهزاده فرش قرمز در دنیای مد – زهیر مراد فارغ التحصیل مدرسه ی طراحی مد و فشن پاریس است و توسط مجله ی گلف بیزینس (golfbusiness)به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره ی تاثیر گذار عرب معرفی شده است. اینکه زهیر مراد مستعد و قدرتمند، اهل لبنان است، مانع از این نشد که لقب پادشاه کت واک ایتالیایی از سوی همکاران و همتایانش به او القا نشود. با دید نافذی که مراد در تلفیق و آمیختن و زیباشناسی اروپایی و خاورمیانه به خرج داد و با اهداف و نتایج خارق العاده و برازنده ای که وی به دست آورد، به طراح لباس زبده و چیره دست بسیاری از مقامات سلطنتی و همچنین سلبریتی ها تبدیل شد. در دنیای مد و فشن همگی اعتقاد دارند که الی صعب پادشاه فرش قرمزهاست و زهیر مراد شاهزاده فرش قرمز در دنیای مد.

از آنجا که زهیر مراد از اشتیاق و همچنین هوش و تجربه کافی در زمینه مد و فشن برخوردار است، به جهت انتقال این توانایی به نسل های بعدی، در سال های اخیر به عنوان داور در برنامه های مجله دی دی اف سی( ddfc.ae) و ووگ (Vogue) حضور داشت. او با قدرت و مهارتی که در این زمینه دارد می تواند سهم به سزایی در آموزش علاقمندان مستعد، در صنعت مد داشته باشد.

در مقاله ی جایگاه طراحان لباس لبنانی در دنیای مد و فشن گفته شد، مراد در مورد طراحان لبنانی بزرگ دیگری مانند الی صعب و ربیح کایروز و حس رقابت بینشان عقیده دارد که باهم رابطه ی خوبی دارند و همه ی آنها به خود می بالند و هر کدام از آنها دنیای خودش را دارد، هرکدامشان در سطحی از موفقیت قرار گرفته اند و هرکدامشان مشتری های خودشان را دارند. زهیر مراد لبنانی معتقد است ” استعداد و استایل ربطی به کشوری که از آن آمده ایم ندارد. هریک از ما دیدگاه خاص خودش را دارد”.

 زهیر مراد، فردی فعال و خلاق است و در زمینه املاک نیز فعال بوده است و طراحی داخلی ۳۰ ویلا در بیروت را انجام داده است که با همکاری شرکتهای بزرگ بوده است. طراحی هتل شخصی اش بسیار وسوسه کننده است و او قصد دارد که اگر روزی قرار باشد طراحی هتل زهیر مراد به شیوه ای که جورجو آرمانی هتل اختصاصی خود را طراحی کند اولین شهر بیروت خواهد بود و پس از آن پاریس؛ اما قطعا بعد از مدتی آن را در سطح دنیا گسترش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا