آشنایی با رشته های حوزه مد و فشن

چگونه یک طراح لباس ماهر شویم؟

 اینکه چگونه یک طراح لباس ماهر شویم دغدغه اکثر هنرمندان این حوزه است. در عصر حاضر هنر طراحی لباس به دلیل کاربرد آن در زوایای مختلف زندگی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انسان امروزی که در صحنه رقابت به منظور برتری یافتن و ارتقا سطح دانش و بینش خود همواره از ابزار و شیوه های گوناگونی بهره می جوید، لباس را به عنوان یکی از موثرترین ابزارها مورد تجه قرار داده و از تاثیرات آن در زندگی فردی و اجتماعی بسیار سودمند گشته است.

بر خلاف گذشته که لباس تنها برای رفع نیازهای طبیعی تهیه می شد از دیدگاه انسان امروز، خصوصیات و ویژگی های این پدیده، برای ساماندهی به فرآیند اجماعی، روانشناختی و گسترش مسائل فرهنگی، هنری و اقتصادی جامعه بسیار با ارزش است. از این رو به کار گیری هنر طراحی لباس با موضوعات و قواعدی در آمیخته که الزاما در نحوه‌ی آموزش این رشته هنری نمایان می‌گردند. اصول این قواعد آموزشی که مبتنی بر شناخت طراح از ابعاد وجودی انسان می باشد، به گونه ای تنظیم شده که حاصل آن پرورش هنرمندان خلاق و مستعد است، که حضور آثار آنها در در چرخه تولید و استفاده بهینه از ویژگی های لباس الزامی است.

از موضوعات قابل بررسی در آموزش طراحی لباس توجه به بعد فیزیکی بدن انسان است. به عبارتی دیگر شناخت طراح از فرم، تناسب وحرکت اندام، اساسی‌ترین موضوعی است که برای طراحی لباس ایفای نقش می‌کند. چرا که در ارتباطی تنگاتنگ، لباس ها، ویژه‌ی اندام ها و اندام ها در حکم اسکلت و چهارچوبی برای نگه داشتن لباس ها طراحی می شوند. هم چنین در تحلیل بعد روانشناختی انسان در ارتباط با تاثیرات لباس باید اذعان نمود نگرش بر لباس در این چهارچوب نیز متکی بر اصولی است که از واکنشهای حسی و شخصیی افراد نشات میگیرند. اصولی چون اصل اجتماعی بودن انسان، اصل زیباسازی و فلسفه زیبایی، اصل میل به مورد توجه بودن، اصل تمایل به نو شد و تنوع طلبی از جمله مواردی هستند که طراح لباس را ملزم می‌نماید در طراحی فرم ها و مدل ها برای رساندن لباس به چرخه تولید، آنها را مورد توجه قرار دهد.

در این راستا یک طراحی لباس باید با مقدمات این کار به عنوان پایه و اصل آشنایی کامل داشته باشد، این مقدمات شامل دوبخش کلی میشود ۱-اصول طراحی اندام و ۲-اصول طراحی لباس ۳-اصول رنگ‌ شناسی

برای بخش اول، باید مباحثی مثل شناخت فرم، تناسب، حرکت و حجم اندام فراگرفته شود که هنرجو با درک ارتباط بین آنها و تمرینات پی درپی می تواند اندام و فیگورهای مناسبی را برای طراحی لباس ترسیم کند.

برای بخش دوم، هنرجو باید ضمن یادگیری مباحثی مثل شناخت هر قسمت لباس در مدل های مختلف و آیتم هایی مثل انواع اکسسوری،  به فراگیری مباحثی مثل نحوه طراحی این مدل ها و قسمتهای مختلف لباس بر روی اندام ها و فیگورها بپردازد.

همچنین در بخش سوم، باید مباحثی مثل، شناخت چرخه رنگ، رنگهای فصول، رنگ براساس سن و جنسیت، رنگ براساس مشخصات ظاهری افراد و رنگ براساس عیوب اندامی افراد

تصمیم‌گیری درباره‌ی نگه‌داشتن یک طرح

 بله دوستان، پیش می‌آید. هنرمندان هنگام طراحی اشتباهات بسیار زیادی مرتکب می‌شوند، مسئله این است که نباید بترسند! هنرآموزان بسیاری را دیده‌ایم که فوری طرحی را مچاله کرده و دور می‌اندازند و خیلی سریع، دوباره سرگرم طرح دیگری می‌شوند، ببینید کدام طرحتان را می‌توانید نگه دارید و در عین حال، در مصرف کاغذ نیز صرفه‌جویی کنید.

 پیش از بروز هرگونه واکنش و غرق شدن در دریایی از پشیمانی، نفس عمیقی بکشید و نگاهی به طرح خود بیندازید، آیا مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید؟ یا می‌توانید تغییری در طرحتان ایجاد کنید؟ ممکن است دیدگاه بخصوصی به طرح خود داشته باشید، اما از اندیشه‌های جدید نیز استقبال کنید. گاهی یک اشتباه بهترین اتفاقی است که رخ می‌دهد، می‌توانید این را از تمام طراحان مد بپرسید.

 وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوید، اجازه ندهید پاک‌کن، بخش بزرگی از طرح شما را از بین ببرد. ابتدا میزان خرابی را بررسی کرده و بعد به آرامی آن را پاک کنید. برای جلوگیری از پارگی و چروک شدن کاغذ هنگام پاک کردن، آن را با یک دست، نگاه دارید، همچنین، می‌توانید از انواع مختلف پاک‌کن‌ها و پارچه‌ها اعم از یک حوله‌ی کاغذی تا قطعه‌ای نمد، استفاده کنید.

 اگر به ایده‌ی اصلی خود علاقه‌مندید، دوباره شروع کنید؛ اما طرحی را که اشتباه رسم شده، دور نیندازید و کنار بگذارید. هنگامی که بعدها دوباره به آن اشتباه نگاه می‌کنید، راهی برای جبرانش می‌یابید. در این صورت، از یک دیدگاه دو طرح متمایز خواهید داشت. نکته‌ی دیگری که ماریان آموخت این است که در صورت ضرورت می‌توانید خطی را دوباره رسم کنید و خط جدید را پیش از پاک کردن خط قبلی بکشید. به این ترتیب، دوباره آن خط را به اشتباه رسم نخواهید کرد. این نکته کمک بزرگی به شما می‌کند.

آگاهی از زمان اتمام یک طرح

هنگام طراحی، سایه زنی و کشیدن بافت‌ها، «ساده گرایی» یا «مینیمالیسم» یکی از اصول تصویرگری مد است. اگر به جایی رسیده‌اید که گمان می‌کنید دیگر نیازی نیست روی طرحتان کار کنید، بسیار خوب! دست نگه دارید، کار تمام است! نمی‌دانم تاکنون چند بار به این دلیل که نمی‌توانستیم طرحمان را تمام کنیم، آن را خراب کرده‌ایم.

اگر طرح تمام شده به نظر می‌رسد، دیگر ادامه ندهید و متوقف شوید. وقتی به غرایز درونی خود گوش نکنید، پیش از اندازه روی طرحتان کار کنید و سبک‌های مختلف را اجرا کنید، طراحی‌تان ناشیانه و غیر حرفه‌ای به نظر خواهد رسید.

در پایان این را بگویم، فقط درصورتی یک طراح لباس ماهر و خوش ذوق میشوید که از ریسک کردن در طراحی نترسید و مدام، تمرین تمرین و تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا