لبنانمد در جهان

جایگاه طراحان لباس لبنانی در دنیای مد و فشن

در دنیای عرب، طراحان زیادی به چشم میخورند که وارد عرصه ی جهانی مد و فشن شده اند و نامشان در کنار بزرگترین طراحان لباس دنیا دیده میشود. از بیروت پایتخت لبنان با عنوان “پاریس خاورمیانه” یاد میشود و بی دلیل هم نیست. چرا که طراحان لباس لبنانی معروف زیادی از جمله زهیر مراد حیرت انگیز از این شهر برخواسته اند. همچنین طراحان بزرگ دیگری که پیشتر در این عرصه خودنمایی میکردند، مانند نورما کمالی، الی صعب، ریم آکرا، ربیح کایروز نیز هموطنان وی هستند. طراحان خاورمیانه‌ای علی رغم کدهای فرهنگی متنوع و لباسهای سنتی، در حال تاثیرگذاری در بازارهای جهانی اند. طراحان لباس لبنانی چون الی صعب، ریم آکرا و زهیر مراد راه ورود به بازارهای جهانی را با لباس های شب و طراحی های فرش قرمزشان هموار کردند و اکنون دسته جدیدی از طراحان به ایده گرفتن و بهره برداری از فرهنگ و میراث غنی خویش و تطابق دادن آن با مد قرن ۲۱ روی آورده اند.

جایگاه نورما کمالی در دنیای مد

نورما کمالی متولد ۲۷ ژانویه ی ۱۹۴۵ یکی از طراحان لباس لبنانی برجسته در عرصه ی مد جهانی می باشد. در طی دهه ی ۱۹۷۰که داشتن اندام مناسب تبدیل به مد روز شد، خانم نورما کمالی یکی از مشهورترین طراحان لباسی بود که در آمریکا از پارچه‌هایی مانند نایلون مصرفی در چتر نجات، برای تولید لباس‌های مد تناسب اندام استفاده کرد. هدف نورما کمالی طراح و کارآفرین لبنانی-آمریکایی، از روز نخست تا امروز، برخورداری از آزادی برای خلق سبک‌های نو و بهره گیری از خلاقیتش برای طراحی سبک و استایل هایی بود  که به خانم ها حس خوشایندی بدهد. نورما کمالی فقط یک طراح نیست بلکه یک مبتکر نیز هست. کت هایی که می شود از آنها به عنوان کیسه خواب استفاده کرد، کفش های ورزشی پاشنه بلند و مجوعه ی پاراشوت( چتر نجات) همگی نمونه های نمادین از سبک کار  متفاوت نورما می باشند.

جایگاه الی صعب در دنیای مد

الی صعب یکی از طراحان لباس لبنانی بزرگ در دنیای مد و فشن است. وی مدتها در خاورمیانه به عنوان یک طراح اوت کوتور پیشرو شناخته می شد. لباسهای زنانه زیبا و مملو از کریستال عاشقانه ی او در ابتدا شاهزاده خانمها و سپس ستارگان فیلم ها را جذب می کرد. وی سالهاست به تولید لباس‌های شب و پیراهن‌های عروسی پرداخته است. لباس‌های طراحی شده تلفیقی از مُدهای شرقی و غربی در دهه ی ۸۰ متوسط مشتریهای خاصی، از جمله شاهزادگان را به خود جذب کردند و نام صعب کم‌‌کم به شهرت رسید. وقتی هلی بری در پیراهن سرخ طراحی شده توسط وی، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت نمود اولین بار بود که یک زن سیاهپوست برنده ی این جایزه میشد و اِلی صعب نیز اولین طراح لباس لبنانی بود که لباس یک برنده ی اسکار را طراحی می‌کرد.

جایگاه ریم آکرا در دنیای مد

ریم آکرا متولد بیروت است. شهرت این طراح لباس بیشتر به خاطر طراحی لباس عروس و لباس‌های حاضری اوست. ریم آکرا در دانشکده آمریکایی در بیروت درس خواند، جایی که پدر و مادرش در آن کار می‌کردند.

آکرا در ژوئن سال ۱۹۸۲ نمایش مدی را برگزار کرد که در آن زمان حدود ۲۰۰۰ بازدید کننده به خود جذب کرد. در سال ۱۹۸۶ ریم آکرا از دانشگاه مد در نیویورک فارغ‌التحصیل شد و جایزه طراحی مد دانشکده را از آن خود کرد، سپس او یک دوره طراحی را در دانشگاه پاریس گذراند. بعد از آن چند سال در هنگ کنگ و تایوان شروع به کار کرد و در سن ۲۵ سالگی نظارت بر یک پروژه ۳۰ میلیون دلاری را بر عهده داشت. اما پس از هفت سال با برند خود در نیویورک شروع کرد. آکرا قبل از ایجاد برند خود به مدت سه سال به عنوان طراح داخلی کار کرده است. داستان راه‌ اندازی برند لباس عروس او نیز جالب است. اکرا در سال ۱۹۹۷ لباس عروسی دوستش را در مدت سه هفته طراحی کرد. او با مهارت گلدوزی که از مادربزرگش آموخته بود و دانش خیاطی خود کار دوخت لباس عروس را به اتمام رساند. آکرا عکسی از لباس عروسی که طراحی کرده بود گرفت و برای رسانه‌ها ارسال کرد. بعد از مدتی عکس لباس عروس طراحی شده توسط او در مجله نیویورک تایمز منتشر شد. آکرا اولین نمایش مد خود را در سال ۱۹۹۹ برگزار کرد. پس از آن او با بیست هزار دلار پارچه خرید و سفارش دوخت سی لباس را گرفت. بعد مدتی ریم آکرا فعالیت خود را گسترش داد و کارخانه‌های مختلف و مراکز تولید لباس خود را تأسیس کرد. در سال ۲۰۰۳ او لباس شب را به مجموعه لباس‌های طراحی شده خود افزود و در سال ۲۰۰۸ لباس‌های حاضری و طراحی‌هایش در ۱۵۰ کشور جهان به فروش رسید. افراد مشهوری در رویداد‌های مهم لباس‌های طراحی ریم آکرا را بر تن کرده‌اند.

وی معتقد است که اگر قرار باشد از اول کار برند لباس عروس را شروع کنم از همان نقطه شروع، برای برند خودم مدل کسب و کار در نظر خواهم گرفت و فقط به جنبه سرگرم کننده ماجرا توجه نخواهم کرد. به این دلیل که پس از بیست سال شما متوجه می‌شوید، برای حفظ یک کسب و کار باید همیشه در بین برندهای مطرح قرار بگیرید و به نام تجاری موفقی تبدیل شوید به همین دلیل وجود حمایت مالی از آغاز راه مهم و اساسی است. آکرا در نیویورک زندگی می‌کند و دو کارخانه را راه اندازی کرده است. وقتی برای اولین بار این کار را با انتخاب چند نفر شروع کرد به آنها گفت که کار را شروع کنند و امروز بعد از گذشت چندین سال این کارگاه‌ها هنوز فعال هستند. دغدغه آنها کیفیت بوده است و معتقد هستند که کیفیت چیزی است که مردم به دنبال آن هستند.

او می گوید که اگر در بیست سال آینده بتواند جایگاه خود را حفظ کند اتفاق خوبی است. او کاری که انجام می‌دهد را دوست دارد و شکرگزار تمام اتقاقات خوب و بد زندگی خودش بوده است. وی فکر می‌کند راه را برای بسیاری از افراد و دختران جوان هموار کرده ‌است. او اعتقاد دارد “همیشه پول همه چیز نیست شما باید اشتیاق و استعداد ادامه کار را داشته باشید و به این باور برسید که توانایی انجام هرکاری را دارید.”

جایگاه ربیح کایروز در دنیای مد

ربیح کایروز یک طراح مد لبنانی است که خانه مد خود را در سال ۲۰۰۸ در پاریس افتتاح کرد. او ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻌﻤﺎر در دنیای تزئینات توصیف ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﮐﺎﯾﺮوز ﭘﺲ از ﺟﻨﮓ داﺧﻠﯽ ﮐﺸﻮرش ﺑﻪ ﭘﺎرﯾﺲ آمد. او بعد از ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻠﯽ از ﻣﺪرﺳﻪ و ﻗﺒﻞ از ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﮐﺸﻮر ﺧﻮد، در ﻣﻮاﻗﻌﯽ ﮐﻪ در ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻮد ﺷﺮوع به طراحی ﻟﺒﺎس‌ﻫﺎی ﻋﺮوس ﺑﺮای دوﺳﺘﺎن ﮐﺮد که ﻃﺮح‌ﻫﺎیش ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ دﻋﻮت او ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ بیروت و جامعه ﺳﻠﻄﻨﺘﯽ ﺧﺎورﻣﯿﺎﻧﻪ جهت ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪ. وی می گوید “این ﮐﺎر ﻣﻦ اﺳﺖ و این ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻦ اﺳﺖ ﻣﻦ ﮐﺎرم را دوﺳﺖ دارم. ﻣﻦ ﺑﻪ ﻫﻨﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان وسیله ای ﺑﺮای بیان اﻋﺘﻘﺎد نگاه میکنم، وﻗﺘﯽ آﻣﺎده کار می‌شوم اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی رویاﮔﻮﻧﻪ خود را ﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ”. کایروز معتقد است که هر کدام از لباس هایش خصوصیات و استایل منحصر به فرد دارد.

او شیفته‌ی طراحی لباس برای زنان است و دوست دارد به مردم در خیابان های پاریس نگاه کند و برای آنها لباس طراحی کند. پاریس برای او به عنوان یک طراح خاورمیانه ای، بسیار الهام بخش است. وی به اطراف نگاه میکند؛ به مردم، راهشان و حرکاتشان دقت میکند. کایروز از طراحان در حال حاضر خاورمیانه آگاه نیست اما واقعا مشتاقانه منتظر پیشرفت مد به جلو برای ظهور طراحان جدید است. او دوست دارد مردم استعدادهای جدید عرب در حوزه ی فشن را دنبال کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا