مد در جهانمد در خاورمیانهمد در کشورهای عربی

مد در دبی؛ سنتی یا مدرن

صنعت مد مدرن دبی ترکیبی پر جنب و جوش از انواع فرهنگ ها و سبک ها است. اماراتی ها از روندهای جهانی استقبال می کنند و در عین حال به پیشینه سنتی خود وفادار می مانند.

صنعت مد دبی تنوع فرهنگ ها و روندهای شیک

صنعت مد دبی یک کشتی ترکیبی فرهنگی است و مد آن نشان‌دهنده این موضوع است. دبی فضایی باز و خلاقانه را برای همه فراهم کرده است، از لباس های سنتی اماراتی گرفته تا ترندهای مد روز در سراسر جهان. همانطور که همه می‌دانیم امارات متحده عربی مرکز رویدادهای مد در خاورمیانه است. در طول سال، این کشور مجموعه‌ای از رویدادهای مد را ارائه می‌دهد که کار طراحان داخلی و بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد.

 صنعت مد دبی

صنعت مد دبی به سرعت در حال گسترش است و این شهر در حال حاضر به عنوان یکی از برجسته‌ترین مراکز مد در خاورمیانه در نظر گرفته می‌شود. این گسترش به دلایل مختلفی از جمله افزایش درآمد قابل تصرف در دبی، افزایش محبوبیت خرید آنلاین و موقعیت استراتژیک شهر به عنوان دروازه‌ای به خاورمیانه و آفریقا، تقویت می‌شود.

Traditional clothing for men and women of Dubai
Traditional clothing for men and women of Dubai

مد سنتی اماراتی

لباس‌های سنتی مردان دبی و امارات در طی سال‌ها تغییر زیادی نداشته‌است، مگر در موارد بسیار کم و فقط در برخی از تزئینات و اکسسوری‌ها تغییرات کرده است.

برخلاف لباس مردان، لباس سنتی زنان دبی و امارات در طی سال‌ها تغییراتی داشته است. با ظهور طراحان لباس بومی،لباس‌های خلاقانه و جسورانه‌ای را برای زنان طراحی و به بازار ارائه کرده‌اند. این لباس‌ها چه در رنگ و چه در طرح پارچه و چه در اکسسوری، پیشرو در زمینه لباس عربی زنانه در منطقه خاورمیانه هستند.

با این حال برخی از بومیان دبی و اماراتی‌ها و اللخصوص نسل جوان ممکن است ترجیح دهند لباس‌های غربی‌تر بپوشند. لباس‌های سنتی دبی و اماراتی بیان دوست‌داشتنی و متمایز از تاریخ و سنت غنی این کشور است. این لباس ابزاری برای ابراز وجود و ارتباط با میراث‌شان هست.

مد مردانه

لباس سنتی مردانه اماراتی ساده است. لباس مردان، شامل پیراهنی بلند و نخی سفید معروف به کندوره (دشداشه)، یک ردای گشاد و بلند که تا مچ پا می‌رسد و غالبا سفیدرنگ است. این لباس معمولاً از پنبه یا کتان تهیه می‌شود. غتره (چفیه) یک سربند سنتی سفید رنگ یا شطرنجی بلندی است که سر را می‌پوشاند و توسط عقال (طناب سیاه) روی سر محکم می‌شود.

Dubai men's traditional dress
Dubai men’s traditional dress

مد زنانه

زنان اغلب عبایی بلند و به رنگ مشکی می‌پوشند، عبا لباسی است که تمام بدن را از گردن تا پاها را می‌پوشاند. لباس‌های سنتی زنان اماراتی نسبت به لباس‌های مردانه ساده‌تر است. عبا، لباسی سیاهی که از گردن تا پا را می پوشاند، رایج ترین لباس بین بانوان عرب است. عبا معمولاً از پارچه‌ای سبک مانند پنبه یا پلی‌استر تهیه می‌شود. زنان اغلب یک شال بلند برسر می‌کنند.

در سال‌های اخیر این لباس تغییرات زیادی به لحاظ رنگ، جنس و طرح پارچه، فرم لباس و اکسسوری‌ها داشته است، که بسیار جذاب‌تر و جوان پسند‌تر شده است. زنان اماراتی این تغییرات را مدیون خلاقیت طراحان مد مشهور دبی و مابقی شهرهای امارات هستند. این طراحان فرهنگ سنتی کشور و شهرشان را با مد معاصر ترکیب کرده و رویکردی جهانی دارند.

Traditional dress of Dubai women
Traditional dress of Dubai women

مد مدرن دبی

امروزه بسیاری از بومیان دبی و امارات هنوز لباس‌های سنتی اماراتی را می‌پوشند. اغلب برای رویدادهای رسمی مانند عروسی و تعطیلات مذهبی استفاده می‌شود. با این حال، گرایش زیادی در دبی و امارات به سمت مد مدرن، به ویژه در میان افراد جوان وجود دارد. در دهه‌های اخیر، روند رو به رشدی در امارات متحده عربی و در شهر دبی به سمت مد روز وجود داشته است. در سال‌های اخیر جوان‌های دبی و اماراتی کم و بیش مد و سبک غربی را انتخاب می‌کنند. با وجود برندهای مشهور و محبوبی مثل Chanel، Dior، و Louis Vuitton،  بسیاری  از طراحان بومی دبی و امارات در حال تولید پوشاک منحصر به فرد و خاص خود هستند.

مد مدرن و سنتی در مال های بزرگ دبی

بوتیک بسیاری از این پوشاک چه برندهای لاکچری معروف دنیا و چه برندهای بومی، در مال‌های بزرگی چون Dubai Mall و Mall of Emirates قابل دسترسی برای خرید و قابل بازدید است. من به شما به عنوان یک فشن دیزاینر پیشنهاد می‌کنم اگر در حوزه‌ی فشن فعالیتی دارید هرچند کم و کوچک بعد از ورود به شهر زیبای دبی حتما به سراغ این مال‌های زیبا بروید و از نزدیک شاهد جذابیت‌های آن باشید.

Shopping in Dubai Mall

البته تجربه شخصی من در بازدید از این بوتیک ها مخصوصا بوتیک برندهای بزرگی مثل دیور و شنل جذاب بود زیرا هیچگاه با این مدل مشتری مداری در کشور خودم آشنایی نداشتم.

به عنوان مثال، من به محض نزدیک شدن به در ورودی بوتیک شنل، با دو بادیگارد سیاهپوست و البته خوش اندام روبرو شدم که به من اجازه ورود ندادند. خب در ابتدا من تعجب کردم، زیرا که همیشه فکر می‌کردم در این موارد من به عنوان یک مشتری با یک رفتار بسیار عالی در بدو ورود روبرو خواهم شد و خب کمی ناراحت شدم، و به هیچ احتمال دیگری در این مورد فکر نکردم. اما بلافاصله آقایی که به عنوان مدیر داخلی بوتیک در آنجا حضور داشت در را به آرامی برای من باز کرد و گفت که تیم ما ده دقیقه دیگر پذیرای شما خواهد بود زیرا که بوتیک شلوغ است و این روند مشتری مداری ما را زیر سوال می‌برد. این‌جا بود که فهمیدم اهمیت دادن به مشتری و برآورده کردن کوچکترین درخواست او در یک بوتیک کوچک هم، چقدر می‌تواند برای این برندها حائز اهمیت باشد و آنجا بود که یک آفرین به این برند گفتم و در فکر فرو رفتم…

طراحان مد مشهور دبی

ترکیب طرح‌های سنتی و مدرن یکی از محبوب‌ترین گرایش‌ها در صنعت مد مدرن دبی است. به عنوان مثال، بسیاری از زنان دبی و اماراتی، ترجیح می‌دهند از پارچه های مدرن‌تر و با طرح‌های شیک‌تر عبا بپوشند. علاوه بر این، بسیاری از مردان اماراتی پارچه‌های هندوراسی را انتخاب می‌کنند که  پارچه هایی راحت‌تر و سبک‌تر هستند.

در نهایت، بسیاری از طراحان مشهور دبی و اماراتی اکنون چندین سبک مد را باهم ترکیب می‌کنند تا سبک متمایز خود را به دست آورند. از این به عنوان مد التقاطی (ترکیبی) یاد می شود. مد التقاطی سبکی منحصر به فرد هر طراح است که از طریق لباس بیان می‌شود. مد التقاطی سبکی محبوب در دبی و در امارات است؛ زیرا که تنوع زیادی نسبت به لباس‌های سنتی دارد که شامل ترکیب الگوها و رنگ‌های مختلف در لباس، استفاده از اکسسوری‌های جدید با رویکردی سنتی می‌شود.

به طور کلی، صنعت مد مدرن دبی ترکیبی پر جنب و جوش از انواع فرهنگ‌ها و سبک‌ها است. اماراتی‌ها از روندهای جهانی استقبال می کنند و در عین حال به پیشینه سنتی خود وفادار می‌مانند.

جواهرات سنتی اماراتی

جواهرات قدیمی اماراتی جسورانه و چشم‌نواز هستند. گردنبند، گوشواره و دستبند طلا ، بسیارمحبوب هستند. در صنعت مد دبی، زنان دبی و اماراتی نیز به دلیل علاقه‌شان به ساعت‌های سنتی اماراتی ساخته شده از طلا و الماس شناخته می‌شوند.

Dubai Traditional Jewellery
Dubai Traditional Jewellery

رویدادهای مد امارات متحده عربی

در طول سال، امارات متحده عربی میزبان رویدادهای مد مختلف است. هفته مد دبی که دو بار در سال برگزار می‌شود، از همه معتبرتر است. از دیگر هفته‌های مد مهم، می‌توان به هفته مد ابوظبی و هفته مد شارجه اشاره کرد. این رویدادها که بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند، آثار طراحان داخلی و بین المللی را به نمایش می‌گذارد.

هفته مد دبی

معتبرترین رویداد مد در امارات، هفته مد دبی است. این رویداد دو بار در سال، در ماه مارس و همچنین اکتبر برگزار می‌شود. در هفته مد دبی طراحان داخلی و بین‌المللی حضور دارند و گردشگران از سراسر جهان را به خود جذب می‌کنند. برگزاری انواع فشن‌شو در دبی یکی از استراتژی‌های جذب گردشگر و سرمایه‌گذار در دبی است.

هفته مد ابوظبی

هفته مد ابوظبی یکی دیگر از رویدادهای مهم مد در امارات است. این رویداد در آبان ماه هر سال برگزار می‌شود. در این هفته مد، آثار طراحان داخلی و بین‌المللی را به نمایش می‌گذارد و مکانی عالی برای طراحان نوظهور است.

هفته مد شارجه

هفته مد شارجه جدیدترین رویداد مد امارات است. این رویداد اولین بار در سال ۲۰۱۷ برگزار شد. در هفته مد شارجه طراحان داخلی و بین‌المللی با تاکید بر مد اکولوژیکی و اخلاقی حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا